Indhold
|
Hos cHosting anvender vi 2 systemer som du bør kende til. Det ene er vores kundeområde og det andet er cPanel.
Kundeområde
Vores kundeområde er det du ser på nu (https://chosting.dk/client/). Vores kundeområde har flere funktioner:
Bestilling af nye produkter
Håndtering af regninger
Delvis håndtering af udenlandske domæner (se mere i punktet “håndtering af domæner”)
Hjælpe område: Håndtering af support tickets, vidensdatabase samt server status.
Kundeområdet er altså et administrationsværktøj, som håndterer hvilke produkter du har os hos, og giver dig mulighed for at få hjælp til disse. Kundeområdet giver dig altså ikke direkte adgang til at administrere dit webhotel, men blot adgang til at se hvilke webhoteller du har os hos.
cPanel
cPanel er det system vi anvender der giver dig mulighed for at administrere dit webhotel. cPanel skal altså anvendes til alt hvad der har direkte med din hjemmeside at gøre. Du kan via cPanel blandt andet:
tilføje nyt domæne til dit webhotel
håndtere FTP adgang til din side
bruge “File Manager” til at se hvilke filer der ligger på dit webhotel
installere software via vores 1-klik installationsværktøj
Håndtere dine e-mail konti, samt tilgå dem via webmail
Håndtere og gendanne backups
Håndtering af domæner
Håndtering af domæner er en af de ting vi ofte får henvender omkring. Derfor er det vigtigt at forstå, hvordan vores to systemer skal anvendes til håndtering af domæner.
Bestilling af nye domæner
Ønsker du at bestille eller overflytte et nyt domæne skal dette gøres via kundeområdet. Dette gør, at domænet bliver registeret til og tilhører dig. Efter du har registreret eller flyttet domænet, er det vigtigt, at du tilføjer dette domæne til dit webhotel via cPanel. Hvis du ikke tilføjer domænet til cPanel, så vil vores system ikke vide hvordan din hjemmeside skal indlæses, og derfor vil domænet ikke være fuldt funktionelt, før dette er blevet gjort.
.DK Domæner
Alle .dk domæner håndteres, pånær den første registering, direkte hos DK-Hostmaster. Dette vil sige, at når du først ønsker at registere dit domæne, skal du gøre dette via vores kundeområde. Efter registering af domænet vil al håndtering i forhold til dette domæne ske direkte hos DK-Hostmaster, inklusiv fornyelse.
Hvis du ønsker at flytte et .DK domæne til vores servere, skal du først tilføje det på cPanel, og derefter lave en redelegering på DK-Hostmaster ( https://selvbetjening.dk-hostmaster.dk/domæne ). Ved redelegering skal du indtaste ns5.chosting.dk som din primære navneserver.
Andre domæner
Alle andre domæner håndteres direkte hos os via kundeområdet.
Bemærk: Ved håndtering af domæner mener vi betaling for fornyelse, hvilke information der står registreret på domænet, samt hvilke navneservere domænet peger på (som skal ændres ved domæneflytninger). DNS håndteres direkte i cPanel.
Hvis du ikke kan få adgang til din hjemmeside og/eller cPanel bedes du følge disse trin.
1) Hvis du ikke ser en egentligt fejl når du prøver at tilgå siden men blot en blank side, så skyldtes dette en fejl på din hjemmeside. Læs mere her: Hvorfor ser jeg en blank side? I disse tilfælde er det normalt ikke nødvendigt at kontakte vores support, men i stedet at se i din error log, som kan findes i cPanels errorlog menu, cPanels filemanager eller via FTP, i den mappe hvor din side er placeret på webhotellet.
2) Tjek om din IP addresse er blevet blokeret. Dette gør du via kundeområdet under "Hjælp". Hvis din IP addresse er blokeret, bliver blokeringen fjernet og du skulle have adgang igen inden for 5 minutter. Blokering af IP sker som regel grundet fejlet eller forkerte login forsøg. Bliver du blokeret ofte, så kontakt support for mere information om grunden dertil før du fjerner din IP addresse fra blokering. Husk at inkludere din IP addresse i din supportticket.
3) Er din IP addresse ikke blokeret så tjek venligst om siden er online via http://isup.me/. Hvis denne side indikerer at siden er oppe, er det ikke et problem fra vores side, og du bedes derfor kontakte support ticket med information eller et screenshot fra en traceroute som beskrevet her ( https://support.cloudflare.com/hc/en-us/articles/200169336-How-do-I-run-a-traceroute- ).
4) Hvis siden ikke er oppe på hjemmesiden i trin 3. så tjek venligst vores serverstatus side på kundeområdet https://chosting.dk/client/serverstatus. Er der oprettet en status her, kan du følge med i problemet, og det er ikke nødvendigt at oprette en supportticket. Er der ikke oprettet en status, så kontakt venligst vores support for mere information. Inkluder venligst, at du har tjekke alle disse ting, og hertil et screenshot af din browser, når du forsøger at tilgå hjemmesiden. Hvis du anvender Google Chrome så klik venligst på “Mere” eller “More” før du tager dit screenshot, dette vil give os mere information om problemet.
Du kan altid kontakte vores support, enten via vores kundeområde eller direkte på mail support@chosting.dk. Vi tilstræber os at svare på supporttickets inden for 1 time mellem 9 og 22.
Når du sender en supportforespørgsel er det vigtigt, at du er meget klar og tydelig i din beskrivelse, så vi hurtigt kan forstå, hvad problemet eller spørgsmålet går ud på. Inkluder alt den information, som du mener er relevant, for at vi kan behandle din forespørgsel. Hvis du f.eks har et problem med en database, så husk altid at tilføje information om hvilken database der er tale om, og hvordan vi kan genskabe problemet. Inkluder hvilket software du anvender, hvilke login detaljer du bruger til at logge ind med og så videre.
Et eksempel på hvordan du ikke skal skrive en support ticket, er f.eks “Hjælp min side er nede!!!”. I stedet ville det være langt bedre at skrive “Det ser ud til at mine hjemmeside er nede: I min webbrowser vises denne fejl: ..”
Vores Ansvarsområder
For at klargøre dine forventninger til hvad vi håndterer og hvilken service vi giver, er her et overblik over, hvilke områder der er inden for vores ansvar, og hvordan andre forespørgsler håndteres.
Vores vigtigste opgave er, at sørge for at vores servere samt services er oppe, og kører så optimalt som muligt med minimalt nedetid. Herudover giver vi support og hjælp til at der har med administration af dit webhotel at gøre -- bestillinger, betalinger, osv. Vi sørger også for, at vores servere har den højeste mulige sikkerhed (bemærk dog afsnittet “Sikkerhed på din side”).
Emner uden for vores ansvarsområder
Emner der ikke ligger inden for vores ansvarsområde er f.eks debugging/programming/administration/konfiguration af din hjemmeside, sikkerheden på din hjemmeside (i modsætning til på serveren) og lignende.
Modtager vi forespørgelser uden for vores ansvarsområde, vil vi kigge på dem, men vi kan ikke garantere, at vi håndterer disse. Ofte kommer det an på den individuelle medarbejders lyst, hvor meget tid vi har, hvordan din forespørgerelse er blevet sendt osv. Hvis det f.eks er en dårlig problemformulering eller hvis du flere gange tidligere har gjort brug af denne slags support så vil dine chancer for, at vi hjælper med problemet, være mindre.Selvom vi sørger for sikkerheden på serverniveau, så er det dit ansvar at sørge for sikkerheden på din side, samt de passwords du anvender på dine konti (dette gælder både cPanel, e-mails, databaser, hjemmeside systemer osv). Bruger du et CMS system som f.eks. Wordpress, PrestaShop osv. er der utallige guides online der kan hjælpe dig til at forbedre sikkerheden på din side. Husk dog altid at holde alting opdateret!
Hvis det går galt ser vi ofte, at der bliver udsendt en masse spam mails fra din konto, eller at din side fungere som en phishing side (sider der efterligner andre sider, f.eks. banker, og prøver at få information ud af folk). Når dette sker vil vi oftest suspendere din konto, og sende dig yderligere information. Herefter er det op til dig at vende tilbage til os, hvorefter suspenderingen af din konto fjernes, og så er det dit ansvar at løse problemet. Det er desværre nødvendigt at suspendere din konto, eftersom vi selvfølgelig ikke kan tillade, at der f.eks. bliver udsendt spam. Derfor anbefaler vi altid, at du løbende holder dig opdateret med sikkerheden på det software du bruger, så du kan undgå dette problem.
Bank
Vi har et fåtal af kunder, der ønsker at betale via bankoverførelse. Dette tillader vi, hvis beløbet på fakturaen er mindst 180 kr. Eftersom vi ikke har nogen måde hvorpå vi automatisk kan registrere bankoverførelser i vores systemer, er det vigtigt at du skriver til vores support, så snart du har lavet en bankoverførelse. Hvis du ikke gør dette, vil din betaling med høj sandsynlighed ikke blive registreret, og du risikerer derfor, at din konto bliver suspenderet. Husk herudover at notere faktura ID når du laver bankoverførelsen.
Det er vigtigt at du holder dine oplysninger så som navn, adresse, samt e-mail opdateret. Du kan til enhver til ændre dette på vores kundeområde ved at klikke på dit navn oppe i højre hjørne, og herefter klikke på min profil.
Bemærk: Vi anbefaler at du anvender en kontakt e-mail som IKKE ligger på en af vores server eller alternativt at du opretter en ekstra kontakt til din konto med en anden e-mail addresse. Dette anbefaler vi da vi ellers ikke kan komme i kontakt med dig i forbindelse med eventuelle serverfejl.